Sunday, April 25, 2010

Apa Kata JPMK??


22 April - Satu majlis pelancaran etika dan peraturan baru ARMA telah diadakan dan taklimat penerangan disampaikan oleh En. Zulkifi bin Din. Apa yang ingin saya sentuh disini, terdapat kesalahan fakta sejarah yang dilakukan dan beberapa 'sindiran' kasar yang telah dilemparkan kepada pelajar-pelajar Malaysia di Mesir. Saya tidak pasti sama ada mereka sengaja berkata sedemikian ataupun memang berniat untuk mengatakannya.


Kenyataan yang dibuat oleh En. Zulkifli :

ISU ARMA DAN PMRAM.

"..Tanah ARMA ini diberikan oleh kerajaan Mesir kepada PMRAM akan tetapi telah 'diserahkan' kepada kerajaan Malaysia oleh sebab kerajaan Malaysia telah membayar token kepada kerajaan Mesir sebagai tanda bahawa tanah ini hak milik kerajaan Malaysia.."

"..sekiranya ada yang tidak berpuas hati dengan kenyataan ini, boleh dibawa ke mahkamah.."

"..kebanyakan pelajar Malaysia disini masih tidak mengetahui bahawa tanah ARMA ini adalah hak milik kerajaan Malaysia.."

"..kamu semua sepatutnya merasa beruntung kerana diantara 8000 pelajar yang ada di Mesir ini, kamulah yang diterima dan dapat menetap di DMAK ini, oleh sebab itu kamu seharusnya memberi kerjasama dengan kami, dan bukannya menentang kami dari belakang.."

"..PMRAM dan negeri Kelantan masih lagi tidak berdaftar dibawah JPMK, oleh sebab itu segala apa yang berkaitan dengan mereka adalah HARAM disisi DMAK.."

ISU KEBAJIKAN.

Ada pelajar yang mempersoalkan didalam sesi soal jawab mengenai kebajikan pelajar yang kehilangan barang dan pelajar yang berkriteria golongan susah. Ingin tahu jawapan mereka???

"..kami bukannya badan berkebajikan, dan kami tahu semua pelajar yang datang ke sini adalah dari golongan yang mampu. Ya, kami tahu kalau-kalau dari kalangan orang Kedah dan Kelantan, ada yang sanggup menjual tanah bendang untuk datang ke sini. Akan tetapi, kalau betul susah untuk apa hadir ke sini? Mengapa tidak duduk di Malaysia sahaja??.."

"..mereka yang melakukan bisnes akan dikenakan cukai selepas ini.."

Tambah mereka lagi,

"..kami berhak menghalau dan mengeluarkan sesiapa sahaja yang didapati melanggar peraturan ARMA dan tidak mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.."

Saya - Fuh!!! Mereka memang HEBAT!! Tahniah kerana anda semua berjaya menjadi PEGAWAI yang terbaik disini. Terima kasih kerana terlalu 'menyayangi' kami dan menjaga 'kebajikan' kami. TAHNIAH JPMK!!!

p/s : Tak mahu ulas banyak. Rasanya mahasiswa semua mampu berfikir dengan waras.